Adresatami gwarancji są podmioty zajmujące się organizowaniem imprez i wyjazdów turystycznych. Obowiązek posiadania tego rodzaju gwarancji wynika z ustawy o usługach turystycznych. Dlatego mówimy, że jest to gwarancja koncesyjna, czyli od jej posiadania uzależnione jest prawo do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych. Gwarancja pokrywa koszty powrotu klienta do kraju, w przypadku, gdy pośrednik turystyczny lub organizator wypoczynku nie wypełnił swojego obowiązku zapewnienia powrotu swoich klientów do kraju. Gwarancja pokrywa również zwrot wydatków poniesionych przez klientów w przypadku, gdy organizator turystyki nie wywiązał się z umowy zawartej z klientem.
Co to jest gwarancja ubezpieczeniowa?
Gwarancja ubezpieczeniowa to zobowiązanie się towarzystwa ubezpieczeniowego do zapłaty na rzecz osoby wskazanej jako beneficjent określonej w umowie kwoty, jeśli wnioskodawca nie wywiąże się z zobowiązania, którego dotyczy gwarancja. W zamian zakład ubezpieczeń pobiera składkę.
Podstawa prawna gwarancji ubezpieczeniowej wykonania zobowiązań z tytułu świadczonych usług turystycznych
Podstawą prawną, z której wynika wymóg posiadania przez podmiot świadczący usługi turystyczne gwarancji ubezpieczeniowej jest ustawa o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997 roku, oraz nowelizacje tej ustawy. Tekst ujednolicony aktu prawnego znajduje się na stronie:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU19971330884&type=3&name=D19970884Lj.pdf
O konieczności zawarcia przez wnioskodawcę (podmiot świadczący usługi turystyczne) gwarancji ubezpieczeniowej mówi artykuł 5 tej ustawy. Mowa jest o obowiązku zawarcia:
- Umowy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej lub,
- Umowy ubezpieczenia na rzecz klientów
Adresaci gwarancji ubezpieczeniowej wykonania zobowiązań z tytułu świadczonych usług turystycznych
Adresatami gwarancji są podmioty zajmujące się organizowaniem imprez i wyjazdów turystycznych. Obowiązek posiadania tego rodzaju gwarancji wynika z ustawy o usługach turystycznych. Dlatego mówimy, że jest to gwarancja koncesyjna, czyli od jej posiadania uzależnione jest prawo do prowadzenia działalności w zakresie świadczenia usług turystycznych.
Co to są gwarancje koncesyjne?
Gwarancje koncesyjne są zabezpieczeniem finansowym skierowanym do niektórych podmiotów świadczących usługi gospodarcze. Prowadzenie działalności uzależnione jest od uzyskania koncesji i posiadania gwarancji ubezpieczeniowej na rzecz organu, który udzielił koncesji.
Zakres gwarancji
Gwarancja pokrywa koszty powrotu klienta do kraju, w przypadku, gdy pośrednik turystyczny lub organizator wypoczynku nie wypełnił swojego obowiązku zapewnienia powrotu swoich klientów z wypoczynku za granicą.
Gwarancja pokrywa również zwrot wydatków poniesionych przez klientów w przypadku, gdy organizator turystyki nie wywiązał się z umowy zawartej z klientem.
Wysokość składki
Składka ustalana jest indywidualnie dla każdego klienta. Na jej wysokość mają wpływ:
- Wysokość sumy gwarancyjnej,
- Czas trwania udzielonej gwarancji
Gwarancja udzielana jest po dokonaniu przez towarzystwo ubezpieczeniowe oceny sytuacji finansowej firmy, ważne jest również posiadanie doświadczenia w prowadzeniu działalności.
Czas trwania gwarancji
Zgodnie z treścią ustawy obowiązek posiadania gwarancji obejmuje cały okres prowadzenia działalności turystycznej.
Wymagane przez towarzystwa ubezpieczeniowe zabezpieczenia udzielonej gwarancji
Zabezpieczeniem gwarancji ubezpieczeniowej jest weksel własny/ weksel in blanco wraz z deklaracjami wekslowymi. Weksel wystawia zleceniodawca. Czasami towarzystwo ubezpieczeniowe może poprosić o inne zabezpieczenia roszczeń zwrotnych. Mogą być to:
- Poręczenie osób fizycznych lub prawnych,
- Zastaw rejestrowy,
- Hipoteka,
- Przelew wierzytelności,
- Przywłaszczenie na zabezpieczenie,
- Zastaw na prawach
Korzyści z gwarancji ubezpieczeniowej wykonania zobowiązań z tytułu świadczonych usług turystycznych
Gwarancja zwiększa wiarygodność podmiotu jako partnera w interesach, nie zmusza nas do zamrażania własnych środków finansowych, co ma duży wpływ na rozwój firmy. Ale korzyści odczuwa również klient, zwiększa się bowiem jego poczucie bezpieczeństwa. Ma również pewność, że w przypadku, gdy pośrednik turystyczny lub organizator wypoczynku nie wypełnił swojego obowiązku zapewnienia powrotu swoich klientów do kraju, lub nie zostały wypełnione warunki umowy, klient otrzyma zwrot poniesionych wydatków, lub pokryty zostanie jego powrót do kraju.
Piotr Puczek